Nl En print deze pagina

Ma 6 november

  • Toegang
    € 12,-
  • (CJP/studenten/ Stadspas/65+)
    € 9,50
  • Aanvang
    20:00 uur
  • Café open
    19:00 uur
  • Zaal
    Oosterhuiszaal
Bestel kaarten
Terug naar overzicht

Is het tijd voor een nieuwe beeldenstorm?

TAGS: debat, geschiedenis, politiek

Sinds de demonstraties in Charlottesville is ook in Nederland de discussie behoorlijk opgelaaid: straatnamen, gebouwen en standbeelden vernoemd naar zogenaamde helden uit de Gouden Eeuw - wat moeten we ermee? Moet Jan Pieterszoon Coen van zijn sokkel getrokken? Met Brian Elstak, Martine Gosselink, Koen Kleijn, Nancy Jouwe, Raul Balai, Susan Legêne en Laura Isherwood.

'Er is een herschikking van de geschiedenis aan de gang,' betoogde Martine Gosselink (hoofd geschiedenis Rijksmuseum) in het NRC. Samen met haar en andere gasten praten we over het hoe en waarom.   

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Sinds de rellen in Charlottesville afgelopen zomer klinkt ook in Nederland weer de veelgehoorde roep tot het weghalen of omdopen van standbeelden en namen met een besmet verleden. Kunstinstelling Witte de With in Rotterdam besloot tot een naamswijziging omdat een verwijzing naar de wrede veroveraar niet meer zou passen bij de multiculturele identiteit. Het Rijksmuseum paste tekstbordjes bij schilderijen aan om kwetsende benamingen eruit te halen.

Wat zijn de drijfveren om hiertoe te besluiten? Wat bereiken we hier eigenlijk mee? Creëren we meer bewustwording en begrip over ons koloniale- en slavernijverleden? Of is het een vorm van geschiedvervalsing of symboolpolitiek? Hoe willen we in de publieke ruimte omgaan met de geschiedenis? Tussen de opties ‘weghalen’ of ‘behouden’ zit een waaier aan mogelijkheden. Wat doen we met de panelen op de Gouden Koets? Vervangen we het Michiel de Ruyterbeeld in Vlissingen? Bouwen we tegenmonumenten? Of lassen we extra geschiedenislessen in?

Vanavond bespreken we de voors en tegens en de verschillende opties. Met Martine Gosselink (hoofd heschiedenis Rijksmuseum), Nancy Jouwe (FramerFramed, Mapping Slavery NL), Susan Legêne (hoogleraar Politieke Geschiedenis, Nationale UNESCO Commissie), Koen Kleijn (historicus, journalist, schrijver), Laura Isherwood (historica). Moderator is Bahram Sadeghi (schrijver, programmamaker). Aanwezig zijn ook kunstenaars die een alternatief presenteren voor de koloniale voorstellingen op onze Gouden Koets, waaronder Brian Elstak en Raul Balai.


GRATIS STADSWANDELING

Als voorbereiding op het debat organiseert de Rode Hoed een wandeling langs omstreden beelden en monumenten. De wandeling begint met een rondleiding door de Oude Kerk, waar een expositie te zien is van de Indonesische kunstenaar Iswanto Hartono. Hartono bestudeerde de grafmonumenten van voormalig Oost-Indie vaarders in de Oude Kerk en bracht deze in relatie tot de ontheemde monumenten op Banda (de Molukken), Batavia en Sumatra (voormalig Nederlands-Indië, nu Indonesië). Ooit werden deze door de Nederlanders opgericht om gebeurtenissen of daden te memoreren die buiten de context van de gekoloniseerde culturen vielen. Tegenwoordig vragen we ons af wat deze monumenten exact herdenken. De verschrikkelijke annexatie, slavernij en onderdrukking? Of louter de aanwezigheid van een andere cultuur? 

Van 17:00 tot 18:30 uur. Vertrek bij de ingang van de Oude Kerk (Oudekerksplein 23) - maximaal 40 deelnemers. Aanmelden via info@rodehoed.nl.

-------------------------------------------------------------

GASTEN

Nancy Jouwe studeerde Vrouwenstudies en Cultuurgeschiedenis in Utrecht en York. Ze werkte meer dan twintig jaar in de NGO-sector als projectmanager, directeur en curator op het snijvlak van vrouwenrechten, transnationale bewegingen en kunst, cultuur & erfgoed. Tevens is ze curator, onderzoeker en projectleider onder meer bij Mapping Slavery NL en Framer Framed en (co-)publiceerde ze verschillende boeken.

Susan Legêne is hoogleraar Politieke Geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vanaf 1985 was Legêne verbonden aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen, sinds 1997 als Hoofd Museale Zaken. Ze was verantwoordelijk voor de herinrichting van het museum, waaronder de semipermanente opstelling Oostwaarts !Kunst, cultuur & kolonialisme (2003).

Koen Kleijn is kunsthistoricus, journalist, documentairemaker en schrijver. Hij schreef verschillende boeken over de geschiedenis van Amsterdam: De grachten van Amsterdam (2013), Buiten Amsterdam: Kleine geschiedenis van de metropoolregio (2010), Amsterdamse grachtentuinen (2005), De Amsterdamse haven 1275-2005 (2005) en van het oorspronkelijke Grachtenboek (twee delen, 1991-1992). Hij is verder hoofredacteur van RCO Editions, de iPad-app van het Concertgebouworkest en redacteur van 609, het tijdschrift van het Mediafonds. Daarnaast is Kleijn docent aan de Design Academy Eindhoven en de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam.

Laura Isherwood is historica en docent. Zij is van oorsprong Zuid-Afrikaanse en houdt zich in haar onderzoek, onderwijs en persoonlijke leven voornamelijk bezig met de geschiedenis van ras en racisme en met sociale gerechtigheid.

Martine Gosselink is hoofd geschiedenis van het Rijksmuseum. Daarvoor was zij partner en medeoprichter van het cultureel collectief De Nieuwe Collectie. Sinds 1995 realiseerde zij tentoonstellingen, publicaties en culturele projecten voor musea in binnen- en buitenland. De beeldcultuur uit de periode van de VOC en de WIC is haar specialisme. Dit leidde onder meer tot het opzetten van de database ‘Atlas of Mutual Heritage’ en een tentoonstelling over de kaarten van Johannes Vingboons in de Kunsthal. Gosselink is ook initiator van het Dutch Manhattan Heritage Program en de bijbehorende tentoonstelling ‘New Amsterdam. The Island at the Center of the World’ in het kader van het Henry Hudson-jaar (2009).

Moderator Bahram Sadeghi werkt als freelance regisseur en presentator. Met een achtergrond bij de VPRO en de VARA heeft hij zich in de afgelopen jaren vooral toegelegd op het organiseren van debatten en op schrijven. 

Raul Balai focust op thema’s als culturele botsingen, hybriditeit, uitwisseling en transformaties. De visuele vocabulaire en het conceptuele framework dat Balai toepast zijn gevormd door een samenspel van schilderen, graffiti, grafisch ontwerp, illustratie en fotografie. De afgelopen jaren exposeerde Balai bij De Schouwburg, Rotterdam (2013), The Amsterdam Museum (2013), Carrefour des Arts, Larache, Marocco (2013), Biennale Dak’Art, Senegal (2010), Smart Projects Space, Amsterdam (2010), FramerFramed, Amsterdam (2015). Balai is tevens mede-eigenaar van het creatieve bureau Het IJzeren Gordijn.  

Brian Elstak is visueel kunstenaar, illustrator en schilder. Zijn werk was onder meer te zien in het Stedelijk Museum en het Amsterdam Museum. Tevens is Brian onderdeel van kunstcollectief Lowrey Foley McClane. Dit jaar publiceerde hij in samenwerking met schrijfster Karin Amatmoekrim Tori, een kinderboek voor álle kinderen.

 

Organisatie: Rode Hoed


Bel me terug Stel een vraag