Nl En print deze pagina

Wo 2 nov 2016

  • Zaal
    Oosterhuiszaal
  • Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden
 
Terug naar overzicht

Nieuw Licht: op media, journalistiek en kijkcijfers

The medium kills the message

Journalisten zijn vandaag de dag door de komst van het internet hun 'monopolie' op de 'openbaarheid' aan het verliezen, stelt Pieter van den Blink in het pamflet The medium kills the message vast.

De digitalisering biedt zoveel mogelijkheden tot communicatie voor journalisten en niet-journalisten dat het moeilijker wordt om het journalistieke geluid nog te onderscheiden in die maatschappelijke conversatie. Met behulp van een van de grootste sociologen van de twintigste eeuw, Pierre Bourdieu, zocht en vond Pieter van den Blink antwoord op de vraag: hoe houden we journalist en niet-journalist überhaupt nog uit elkaar?

Pieter van den Blink (1966) is publicist, journalist, criticus, moderator en werkte als correspondent in Parijs. Hij was verbonden aan dagblad Trouw en werd later adjunct-hoofdredacteur van Vrij Nederland. Nu is hij vooral actief voor 360 Magazine, het tijdschrift voor spraakmakende buitenlandse journalistiek in vertaling. Daarnaast maakte hij voor de VARA de documentaire Parijs, een lang jaar.

Presentatie: Coen Simon en Frank Meester. Te gast zijn Ernst-Jan Pfauth (medeoprichter De Correspondent) en Miriam Rasch (filosoof en literatuurwetenschapper) en natuurlijk Pieter van den Blink.

Dit programma is de tweede in de reeks Nieuw Licht, een filosofische pamflettenreeks, waarin de scherpste hedendaagse denkers een vraag behandelen uit de klassiek geworden tekst van filosofen en denkers als De Beauvoir, Camus, Rousseau en Aristoteles.

Aanbieding combiticket journalistiek 1 & 2 november:

Voor het gereduceerde tarief van €15 bieden wij u een combiticket aan voor "Populisme en de pers" op 1 november en "Nieuw Licht: op media, journalistiek en kijkcijfers" op 2 november. 

 

Organisatie: Nieuw Licht i.s.m. Rode Hoed


Bel me terug Stel een vraag