Nl En print deze pagina
Lezingen Rode Hoed

Lezingen Rode Hoed

De Rode Hoed heeft een lange geschiedenis van publiekelijk spreken. Vele bijzondere lezingen vinden hier plaats en deze traditie wordt nog altijd voortgezet.

Programma

5 september 2016: Elsevier/H.J. Schoo-lezing met Edith Schippers. De paradox van de vrijheid.

Edith Schippers (1964) houdt de publiekslezing op uitnodiging van de redactie van Elsevier, die de lezing jaarlijks organiseert aan het begin van het politiek seizoen. De Elsevier/H.J. Schoo-lezing is genoemd naar H.J. Schoo, de in 2007 overleden voormalig hoofdredacteur van Elsevier, adjunct-hoofdredacteur van de Volkskrant en uitgever van Vrij Nederland en Opzij.

Vorig jaar werd de Elsevier/H.J. Schoo-lezing gehouden door Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam. Eerdere sprekers waren Frans Timmermans, toenmalig minister van Buitenlandse Zaken en premier Mark Rutte.

Schippers is sinds 14 oktober 2010 minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, eerst in het kabinet-Rutte/Verhagen en sinds 5 november 2012 in het kabinet-Rutte/Asscher. Voor haar ministerschap was ze voor de VVD lid van de Tweede Kamer.

Beeld: ©Olivier Middendorp

 

 

18 september 2016: Abel Herzberglezing door Arnon Grunberg. Werelddominantie.

Arnon Grunberg spreekt de 27ste Abel Herzberglezing uit met de titelWerelddominantie.

In 'Werelddominantie' onderzoekt Arnon Grunberg het verband tussen oorlog, vluchtelingen, zondebokken en sekstoerisme.

De Abel Herzberglezing wordt sinds 1990 in samenwerking met Trouw georganiseerd. Prominenten spreken een lezing uit ter nagedachtenis aan de advocaat, procureur, toneel- en (kroniek)schrijver en essayist Abel Herzberg (Amsterdam, 1893-1989).

 

 

8 februari 2017: Kees Fenslezing door Willem-Jan Otten: Lezen om te leven, leven om te lezen.

Dichter en essayist Willem-Jan Otten spreekt de derde Kees Fens-lezing uit met de titel Lezen om te leven, leven om te lezen.

Kees Fens (1929-2008) gold en geldt voor velen als de belangrijkste Nederlandse criticus en essayist van de tweede helft van de vorige eeuw. Om de inzet en de belangrijkste thema's uit zijn literair-kritische en cultuurhistorische werk levend te houden organiseert de Kees Fens Stichting samen met de Volkskrant jaarlijks een Kees Fens-lezing.

In 2015 opende Fens' biograaf Wiel Kusters de reeks en vorig jaar hield Sible de Blaauw, emeritus-hoogleraar Vroegchristelijke Kunst en Architectuur aan de Radboud Universiteit te Nijmegen, de lezing.

Dit jaar is het de beurt aan schrijver, dichter en essayist Willem-Jan Otten. Onder de titel 'Lezen om te leven, leven om te lezen' vertelt hij een persoonlijk verhaal over leeflezers, meelezende breinen, over de Japanse schrijver Shūsaku Endõ, maar vooral over zijn verhouding tot de lezer en katholiek Fens. "Een lezing in de geest van Fens zal een lezing uit enthousiasme zijn", aldus Willem-Jan Otten

'Lezen om te leven, leven om te lezen' wordt als boekje uitgegeven door Athenaeum-Polak & Van Gennep en is na de lezing verkrijgbaar.

 

7 april 2017: zevende Kousbroeklezing door Maarten Asscher: De geboorte van een ruïne

Op vrijdag 7 april om 20.00 uur spreekt essayist, boekhandelaar en columnist Maarten Asscher de zevende Kousbroeklezing uit onder de titel ‘De geboorte van een ruïne’.

De belofte van de fotografie is dat die de tijd stil kan zetten en het verleden kan laten herleven. Dat alleen al verklaart de fascinatie die juist schrijvers voor deze techniek aan de dag leggen. In zijn lezing gaat Maarten Asscher op zoek naar de literaire en historische krachten die dat beloftevolle potentieel van een foto kunnen vervolmaken. Daar komen oorlogen, veldslagen en ruïnes bij kijken, en veel foto’s.

Maarten Asscher (1957) is schrijver, essayist en columnist. Van huis uit auteursrechtjurist, werkte hij sinds 1980 achtereenvolgens als uitgever, kunstambtenaar en boekhandelaar. Hij publiceerde een twaalftal boeken in uiteenlopende literaire genres. In 2015 verscheen zijn studie Het uur der waarheid. Over de gevangenschap als literaire ervaring. Hij schrijft een wekelijkse column in het FD. Instagram: @mwbasscher

Na afloop van de lezing zal het bij uitstek Kousbroekiaanse onderwerp ‘fotografie’ nog verder aan de orde komen in bijdragen van fotograaf Hans van der Meer (onder de titel ‘Een heldere blik op een raadsel’) en van kunsthistorica Joke de Wolf, die de straatfoto’s van de Parijse stadsfotograaf Charles Marville (1813-1879) bespreekt.

Moderatie: Ton van Brussel

 

9 mei 2017: De Gidslezing met Ben Lerner

De Amerikaanse schrijver, dichter en essayist Ben Lerner (1979) is een van de belangrijkste auteurs van zijn generatie. Op 9 mei is hij bij ons te gast in Amsterdam voor de Gidslezing.

Na een succesvolle carrière als dichter brak Ben Lerner door bij het grote publiek met zijn romans Leaving the Atocha Station (2011) en 10.04 (2014). In dit laatste boek ontvangt de jonge schrijver een zescijferig voorschot voor een nieuwe roman terwijl hij worstelt met vragen over klimaat, economie, wel of geen kinderen en de torenhoge verwachtingen voor zijn nieuwe boek in een door natuurrampen bedreigd New York. Zijn werk werd veelvuldig bekroond en geroemd om zijn baanbrekende mix van fictie, biografie, essayistiek én poëzie.

Onlangs werd zijn provocerende essay The Hatred of Poetry in het Nederlands vertaald. Daarin vraagt Lerner zich af wat poëzie eigenlijk kan betekenen in het huidige tijdsgewricht. De dichter streeft naar verbinding met de ander en de echte wereld maar moet keer op keer ervaren dat poëzie daarvoor ontoereikend is - dat het gedicht contact met de wereld misschien zelfs wel in de weg staat.

De Gidslezing 2017
In deze Gidslezing onderzoekt Lerner de magie en het onvermogen van taal door middel van het literaire fenomeen van de ekphrasis - de uitgebreide beschrijving van een kunstwerk in tekst. Wat gebeurt er als je een schilderij beschrijft? Hoe verhouden de beschrijving en het kunstwerk zich tot elkaar?
Naast de lezing zijn er optredens van kunstenaarscollectief Eddie the Eagle Museum, muzikant Inne Eysermans en de tekenaars van Het Harde Potlood. De kunstenaars vertalen ieder een gedicht van Lerner naar hun eigen medium.





Bel me terug Stel een vraag